Saturday, 1 December 2012

Dün Gece Akbank Sanat'ta Jacob Karlzon 3 ile Esen Kuzey Avrupa Rüzgarları


Dün gece Akbank Sanat performans sahnesinde İsveç'in önemli piyanistlerinden Jacob Karlzon'un Jacob Karlzon 3 olarak adlandırdığı triosunun harika bir performansını dinledik. Jacob Karlzon her ne kadar daha önce kendi albümleri ile bilinen ve ünlü İsveç vokal Viktoria Tolstoy ile çalmış bir piyanist olsa da asıl olarak yakın zamanda ACT firmasından çıkardığı More albümüyle Avrupa'da ciddi manada adını duyurmuş durumda. Açık söylemeliyim, albümü zaten çok beğenmiştim. Bunun üstüne albümün çıkışı ardından yapılan bazı konserlerde ekibe davulcu olarak katılan Mehmet İkiz'in sonrasında üçlünün resmi üyesi haline geldiğini öğrenince İstanbul konserini merakla beklemeye başlamıştım. Hazır grubun davulcusunun Türk olduğundan bahsetmişken, grubun daimi basçısı Hans Andersson'un da eşinin Türk olduğunu ve çok iyi Türkçe konuştuğunu hatırlatayım. Konserde genellikle, iyi bestelere ve cover eserlere sahip olduğunu düşündüğüm More albümünden parçalar çalındı. Eski albümlerden The Big Picture’dan da bir parça dinledik. En baştan söylemeliyim, albüm kayıtları ile kıyaslayabildiğim kadarıyla Mehmet İkiz'in gruba katkısı oldukça farklı ve yerinde. Eminim konseri dinleyen herkes farkındadır ki Mehmet İkiz enerjisi ve yumuşak tuşesi ile her parçada buradayım der gibiydi. Genel olarak Jacob Karlzon albümde de olduğu gibi sık sık synthesizer ve programlama kullandı.

Ekip girişi albümdeki gibi enerjik Running ve melankolik Nilha ile yaptı. Running'de Mehmet İkiz'in arka planı başarıyla doldurduğu iyi bir Jacob Karlzon emprovizasyonu dinledik. Basit ve güzel bir piyano solosu ile başlayan Nilha ise sonrasında Mehmet İkiz'in davulu ve Jacob Karlzon'un piyanosu arasında karşılıklı diyaloga dönüştü. Jacob Karlzon, Nilha parçasını anlatırken bu parçayı artık aramızda olmayan biri için yazdığını söyledi. Aslında hayatımızın ne kadar kısa olabileceğinden ve onu dolu dolu yaşamamız gerektiğinden bahsetti. Geçtiğimiz aylarda elime geçen Mart 2012 Almanya konserinin kaydını dinlediğimde eserin yazımına neden olanın Jacob Karlzon’un kız arkadaşıyla gittiği bir tatilde tanışalı sadece bir gün olmuşken trajik bir kaza ile kaybettikleri bir insan olduğunu öğrendim. Sonrasında ekip, metal müzik etkisi altında olduğu konser sırasında Jacob tarafından da belirtilen Dirty, yine Jacob tarafından 19. yy. başlarında İsveç'in yokluk içinde geçen günlerine ithafen bestelendiği anlatılan Fool's Gold ve The Big Picture albümünden Newbie ile konseri sona doğru taşıdı. Dirty performansında Mehmet İkiz’in Jacob Karlzon’un doğaçlamalarına verdiği cevaplar ve synthesizer üzerine çalınan piyano oldukça etkileyiciydi. Hans Andersson’un güzel bir bas solosu ile başlayan Fool’s Gold’daki piyano ve elle çalınan davul arasındaki atışmalar ve Newbie’deki kalp atışlarını andıran davul vuruşları dikkat çekiciydi.  Birbirine bağlı icra edilen son iki parçadan ilki Between Us’ta reverberant ve naif bir piyano tonu, sonrasında Mehmet İkiz’in fırça darbeleri ile devam etti. Önceden bu parçanın bazen zor bazen de harika olan ikili ilişkiler üzerine olduğunu öğrendik. Departure performansındaki davul solosu unutulmazdı. Konserin sonunda özellikle benim ısrarlarımla albümde de en sevdiğim performanslardan biri olan Nik Kershaw's The Riddle coverını  bis performansı olarak sergilediler. Jacob Karlzon'un iki-üç parçadan oluşan setler arasındaki bol esprili ve ara ara Türkçeli konuşmaları dinleyici tarafından oldukça ilgiyle karşılandı.

Konser sonrasındaki konuşmamızda Jacob Karlzon'un seyirciden hoşnut olduğu kadar, workshop'a gelenlerin ilgisinden de çok memnun olduğunu öğrendim.

Özetle, 30 Kasım gecesi konsere gelen İstanbullular çok iyi bir ekibin iyi performanslarından birine tanık oldular bence. Eminim Jacob Karlzon 3 ileride daha da ünlü olduğunda bu günü iyi bir anı olarak hatırlayacak ve kendilerini şanslı sayacaklardır.

No comments:

Post a Comment